Fortsätt till huvudinnehåll

Sömnanalys

Jag älskar att mäta och analyserar gärna det mesta som man kan göra statistik över. Just nu handlat det om sömn!
📉
Anledning att göra analyser av min sömn är, förutom att tillfredsställa min inre nerd🤓, i depressionen jag får genom fick jag stirra sömn problem. Jag gick till slut in i ett sjukt tillstånd där jag aldrig sov. När det väl vände och depressions- och ångestproblemen blev hanterbara slog sömnen över år andra hållet och jag ville bara sova hela tiden.

Som jag tidigare skrivit om är återhämtning viktigt när man tränar, det gäller också i livet utanför träning. Sömn behövs för att din kropp och din hjärna ska få återhämta sig och bearbeta intryck. När du sover bra om natten klarar du lättare av stress och påfrestningar under dagen. Sömn kan också minska risken för sjukdomar. Det går hand i hand med hur bra hela livet fungerar.

Det vill  innebär att om sömnen inte fungerar så fungerar inte livet heller.

Att göra de här analyserna har hjälpt mig få en effektiv nattsömn, jag blir trött på natten och vaknar tidigt varje dag. Då ska du veta att jag alltid varit en nattuggla som hatat morgonen som pesten.

Nu för tiden vaknar jag vanligen före alla andra i familjen och hinner sätta mej på muggen innan någon annan vill in, ibland hinner jag till och med en kaffe innan minstingen, som är morgonpigg på helgerna men sömntuta på vardagarna😂, kommer och gör mig sällskap.

En utmaninget med självanalys är att ,om man sover flera personer i sängen är det är svårt att registrera bara din sömn. Men det finns ett helt gäng med appar som faktiskt är riktigt bra.

Mina favoriter just nu är "Sleep Bot" och "Sleep as Android", det finns motsvarande till Iphone också.

Som liten passus kan jag många att ett professionellt sömnlabb har jämfört läkares sömnanalys med en av de mest populära apparna. Det visar sig att appen funkar riktigt bra och faktiskt hjälper dej sova bättre.

Med de appa som jag testar nu kan man använda sin telefon för att registrera sömnen på flera sätt, jag anser att lägga mobilen  bredvid sig i sängen har fungerat bäst.

Med hjälp av sin "accelerometer", vilket jag antar är en slags gyro, kan appen känna av dina rörelser och efter några dagar har den gett dig en ungefärlig koll på din sömncykel. Appen kan då räkna ut när du sover som lättast och väcka dej vid bästa tillfälle i närheten av (innan eller på)den tid du angett att du vill vakna!

Dessutom får man en hum om ungefär hur mycket djupsömn och "REM"-sömn du har(REM är ungefär "när man drömmer"). Det rekommenderas att ha ca 4-6 stycken REM-perioder per natt med djupsömn mellan. 

Det går även att "betygssätta" sömnen själv med små stjärnor, några appar har egna idéer om du sovit bra eller dåligt men du kan också sätta betyg på hur du känner dig när du vaknar. 

Du får även lite koll på hur mycket sovtid som du  faktiskt behöver och om du sover för lite, eller för mycket.

Nyss testade jag "Sleep Bot", den gör sitt jobb kan man säga men jag har svårt att få med analysen till mina andra appar.

Just nu är det "Sleep as Android" som testas, även den gör det den ska och jag får med min analys vilket är ett pluss.

Den kommer med roliga fakta i en liten faktaruta som poppar upp och den visar det behov av sömn som den räknar ut att du har, men det är ett i förhållande till vad du ställt in vilket kan ge en del fel om man inte har lite koll redan från början.

Appen har även en "tidsbank" som visar på just vilka timmar du verkar trivs bäst med. Du  får även möjlighet att säga till programmet att du brukar ta 10min på dig att somna,  då börjar appen  räkna de timmar du sovit först efter 10min. För riktiga morgontrötta finns det även ett s.k. "captcha" läge som testar ifall du är vaken på riktigt.

Jag gillar utseendet, och funktionen. Den inriktar sig mot alla, från de som bara vill se hur man sover till de som har riktiga sömnproblem.

Bra med båda de två appar jag nämnt här är att de faktiskt väcker mig när jag är utsövd, det funkar bättre än jag trodde och man behöver inte vara läkare för att ha fatta resultatet.

Jag kan därför rekommendera dessa appar till de som vill få en hyfsad överblick på sin sömn.

Många appar kan hjälpa dej om du snarkar genom att väcka dej då sågen går igång. (En av finesserna jag kan nämna är till exempel att det kan avslöja vem av er där hemma som egentligen snarkar😋. De spelar nämligen även in ljud under natten, om man vill. Det är bara att ställa in när på natten appen ska spela in, sedan redovisas allt i en graf med ljudfiler som bevis. 💤(använd med förstånd 🤔))

När jag hade iPhone gillade jag "Sleep Cycle alarm clock" bäst, tyvärr funkar den inte lika bra på Samsung vilket är min nya telefon.

Gemensamt för de appar jag testat hittills är att man kan välja ett antal olika ljud att vakna upp till, mycket trevligaste än ett ilsket alarm. 🔊

Tyvärr gäller för de bästa apparna att; för att hantera alla funktioner så krävs en god "kognitiv förmåga", det vill säga att de är inte helt enkla att hantera och ställa in aför att få ut allt av sömnanalyserna.

För att dra in pengar har tillverkarna av dessa appar lagt till en massa tilläggsfunktioner som kan köpas till (exemplevis online backup, pulsmätning och långsiktiga trender) men jag tycker att det funkat fint utan alla dessa "finesser".

Sov gott 😉

#Sömn 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smaksatt mineralvatten

Grundtanken med mineralvatten är att det ska komma från en källa eller brunn som anses ha en särskilt välgörande och välsmakande mineralsammansättning. Men frågorna som dyker upp i mitt huvud är: 1. Hur mycket av det flaskvatten vi släpar hem är vanligt kranvatten tappat på flaska? 2. Är smaksatt mineralvatten verkligen nyttigt och är det i så fall nyttigare än vanligt kranvatten? Det är inte lätt att vara konsument och försöka få svar på hur mycket socker som finns i mat och dryck. Märkningen är vilseledande, särskilt om innehållet av naturligt socker och sötningsmedel. Producenter av mineralvatten berättar gärna hur deras vatten är välbalanserade och mineralrika. För att ta reda på hur det stämmer kretsade jag ert tag och hittade en undersökning som det franska laboratoriet Eurofins fick 2011 av Testfakta. Uppdraget vat att jämföra åtta olika fabrikat av mineral- och bordsvatten samt ett prov med vanligt kranvatten. Irene Mattisson, nutritionist på Livsmedelsverket, fick sedan

Semestertider, diet och träning, Går det?

Äntligen på väg. Vi for västerut för en gångs skull, vi brukar ju dra österut, mot Öland. Men vi har alltid haft planen att åka till västkusten och låta barnen fiska krabbor, solen har alltid varit på andra sidan bara. I år är solen överallt, Sverige har blivit rena badparadiset. 25 grader och sol överallt, värsta "mallis". AC,n har beslutat sig fungera idag, det passar oss fint då vi campar i ett gryt och värmen är tuff mot oss. Sommaren är svår för många, det blir avbrott i vardagen och ofat kommer träningen och dieten på skam. Det är viktigt att inte släppa efter, inte helt i allafall. Risken är att det inte går att komma igång igen efter semestern, eller att det blir onödigt jobbigt. Jag förstår att man måste få jordgubbar och en glass ibland, men att släppa helt och rocka loss varje dag gör snart att du är tillbaka på utgångspunkten med lite sämmre självkänsla och stukat självförtroende. Även jag har haft lite träningsuppehåll, två veckor, men idag körde jag igen

Små enkla regler

Sök Prenumerera Mät din runda Träning Löpning Styrka Prylar Kost Vikt Små enkla regler i vardagen. 1. Gör tevesoffan till ett matfritt område.  På så sätt sitter du inte och småäter i tid och otid bara för att du inte använder armarna till mer än att zappa med fjärrkontrollen. 2. Se på din träning som en social aktivitet och bestäm gemensamma träningstider med dina kompisar. 3. Se till att du dricker tillräckligt med vatten.  Om magen börjar kurra vid udda tidpunkter så drick ett glas vatten och se om du egentligen inte bara var törstig. 4. Undvik flytande socker.  Det är den skadligaste typen av socker och den som gör att man går upp mest i vikt. Inom kort kommer du att märka att du inte har något behov av att dricka läskedryck varje dag. 5. Sluta att tvinga dig själv till gymmet om du innerst inne hatar det.  Prova i stället en fysisk aktivitet som du älskar! Kanske passar cykling, löpni