Fortsätt till huvudinnehåll

Att du inte lugnar ner dej.

Jösses vad du tränar och håller på...

Har fått den kommentaren ett par gånger nu 🤣

Jag tar inte illa upp, inte alls faktiskt. Ja jag "håller på", full fart framåt. Jag är fast beslutad att kollas i form igen och göra allt jag kan för att slippa ta insulin för min diabetes.

Just nu tränar jag ett program som kallas  Power Hypertrophy Adaptive Training (PHAT).

Upplägget går ut på att man tränar fem dagar av sju och varje muskel tränas 2 gånger i veckan. De två första dagarna tränar man med låga repetitionsantal inriktat på styrka och delar upp kroppen i två delar, övre och undre, följt av en vilodag för att sedan köra igenom kroppen igen, delat på 3 dagar, med ett traditionellt styrkeupplägg mer inriktat på muskeltillväxt (hypertrofi). 

Jag lägger in ett rörlighet pass på första "vilodagen" men det är kort och merparten av dagen vilar jag. Söndagen är dem riktiga vilodagen,  då tar jag det lugnt.

Nästa vecka ska jag få hjälp av PT för att kunna lägga upp träningar  effektivare och anpassat mer för mej.

Jag har dessutom mina klasser cy 75 på måndagar och cy+tabata 45 på lördagar. De räknar jag inte in i min träning just nu...

Resultaten känns mer än de syns än så länge men jag har inte bråttom, vikten har dykt mer än 22 kilo även om det mer hänger på maten.

Så går det när man  "håller på " 🤣😎

#jagtarhissenimorgon 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smaksatt mineralvatten

Grundtanken med mineralvatten är att det ska komma från en källa eller brunn som anses ha en särskilt välgörande och välsmakande mineralsammansättning. Men frågorna som dyker upp i mitt huvud är: 1. Hur mycket av det flaskvatten vi släpar hem är vanligt kranvatten tappat på flaska? 2. Är smaksatt mineralvatten verkligen nyttigt och är det i så fall nyttigare än vanligt kranvatten? Det är inte lätt att vara konsument och försöka få svar på hur mycket socker som finns i mat och dryck. Märkningen är vilseledande, särskilt om innehållet av naturligt socker och sötningsmedel. Producenter av mineralvatten berättar gärna hur deras vatten är välbalanserade och mineralrika. För att ta reda på hur det stämmer kretsade jag ert tag och hittade en undersökning som det franska laboratoriet Eurofins fick 2011 av Testfakta. Uppdraget vat att jämföra åtta olika fabrikat av mineral- och bordsvatten samt ett prov med vanligt kranvatten. Irene Mattisson, nutritionist på Livsmedelsverket, fick sedan

Semestertider, diet och träning, Går det?

Äntligen på väg. Vi for västerut för en gångs skull, vi brukar ju dra österut, mot Öland. Men vi har alltid haft planen att åka till västkusten och låta barnen fiska krabbor, solen har alltid varit på andra sidan bara. I år är solen överallt, Sverige har blivit rena badparadiset. 25 grader och sol överallt, värsta "mallis". AC,n har beslutat sig fungera idag, det passar oss fint då vi campar i ett gryt och värmen är tuff mot oss. Sommaren är svår för många, det blir avbrott i vardagen och ofat kommer träningen och dieten på skam. Det är viktigt att inte släppa efter, inte helt i allafall. Risken är att det inte går att komma igång igen efter semestern, eller att det blir onödigt jobbigt. Jag förstår att man måste få jordgubbar och en glass ibland, men att släppa helt och rocka loss varje dag gör snart att du är tillbaka på utgångspunkten med lite sämmre självkänsla och stukat självförtroende. Även jag har haft lite träningsuppehåll, två veckor, men idag körde jag igen

Små enkla regler

Sök Prenumerera Mät din runda Träning Löpning Styrka Prylar Kost Vikt Små enkla regler i vardagen. 1. Gör tevesoffan till ett matfritt område.  På så sätt sitter du inte och småäter i tid och otid bara för att du inte använder armarna till mer än att zappa med fjärrkontrollen. 2. Se på din träning som en social aktivitet och bestäm gemensamma träningstider med dina kompisar. 3. Se till att du dricker tillräckligt med vatten.  Om magen börjar kurra vid udda tidpunkter så drick ett glas vatten och se om du egentligen inte bara var törstig. 4. Undvik flytande socker.  Det är den skadligaste typen av socker och den som gör att man går upp mest i vikt. Inom kort kommer du att märka att du inte har något behov av att dricka läskedryck varje dag. 5. Sluta att tvinga dig själv till gymmet om du innerst inne hatar det.  Prova i stället en fysisk aktivitet som du älskar! Kanske passar cykling, löpni