Fortsätt till huvudinnehåll

Normalkurvan


Alla människor placerar sig någonstans på normalkurvan efter hur aktiva vi är, hur vi kan koncentrera oss, hur sociala vi är och hur mycket vi kommunicerar med omgivningen. Någonstans har vi dragit en gräns för när de här dragen börjar bli problematiska och den linjen kan se väldigt olika ut beroende på vilken miljö vi är i.

Jag menar ungefär så här:
Om du bor på en liten ort där alla har gemensamma intressen så kan du ha ganska svår ADHD utan att det sticker ut. Men om du lever i en miljö där det till exempel krävs att du är aktiv på sociala medier, måste kunna hålla föredrag redan i från andra klass och vara aktiv på fritiden. Det som händer då är kanske att du blir deppig, får ångest, drar dig undan, ser dig som udda, blir aggressiv och så vidare, du känner dig alltid dålig och påhoppad. 

I takt med att fler och fler diagnostiseras är det märkligt att vi inte stannar upp och undrar; är det här verkligen det samhälle vi vill ha?

Både diagnoser som Aspergers syndrom och ADHD handlar även mycket om personens specifika personlighetsdrag och diagnoser är väldigt trubbiga beskrivningar. För ADHD finns till exempel 18 olika diagnoskriterier, vilket säger en del om hur många variationer som ryms i diagnosen. Det innebär att om flera läkare och psykologer undersöker en och samma person kan de komma fram till helt olika diagnoser. Det innebär också att två personer med samma diagnos kan fungera helt olika och ha väldigt skilda hjälpbehov.­ 

Det där enkla man trodde att man skulle uppnå med en diagnos, det uppnår man inte. Det är väldigt individuellt hur till exempel ADHD ter sig för varje enskild person.

Alla har ju rätt till en skolgång och alla som behöver det ska få  det stöd just den behöver. 

Diagnosen i sig har inget värde och det blir problem när diagnosen exempelvis används som mall för pedagogiska insatser i skolan. Det bidrar bara till att skapa en syn p den som har diagnos som är negativ och upprätthåller vad vi ser som "normalitet" och avvikande. 

I stället behöver i ovanstående exempel lärarkåren mer kunskap om hur man kan skapa goda lärandemiljöer för alla. Det går inte att säga att en elev med en viss diagnos lär sig bäst på ett visst givet sätt. Personer med neuropsykiatriska diagnoser är lika olika som alla andra.

Men hur gör man om man inte kan ge stöd inom ramen för det vanliga? 

Då kanske vi måste ha särskilda arrangemang. Men är det  måste vi grundar dessa utifrån medicinska diagnoser? 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Var inte så jävla positiv - tänk på att du är svensk!"

"Var inte så jävla positiv - tänk på att du är svensk!" Det är en replik i filmen "Den ofrivillige golfaren" av och med Lasse Åberg. Det är väl lite så det är, man ska inte vara för positiv, för lycklig, för lyckad eller för lyckligt lottad. Jag kan själv ibland känns att jag kräks på allt det klämkäcka som skrivs i sociala medier, alla länkar till föredrag på Youtube om hur enkelt det är att ställa om sitt liv, hur allt bara är en fråga om inställning. Affirmationer som "Om du bara tror på dig själv och dina förmågor så kommer du att bli framgångsrik och fri".  Livet och verkligheten är ju tyvärr betydligt mer komplicerad och komplex än så, eller hur? Jag har genom livet haft många perioder som en psykolog eller psykiater antagligen skulle kalla för depressiva episoder eller recidiverande depression. (Jag är på väg ut ur en sådan just nu.) Mitt enda sätt att hantera dessa perioder och ta mig upp igen har varit att bara försöka överleva...

Get your shit together

Att bajsa är något som alla gör, men kanske något som få faktiskt pratar om. Vår avföring kan se ut på lite olika sätt men fortfarande vara normal. Det optimala är om magen sköter sig som en klocka och att man går på toalettenen gång per dag är det optimala (men det kan också vara fullt normalt att till exempel gå på toaletten var tredje dag också, eller flera gånger varje dag).   Svart, gul, grön, ljus, lös, hård och pennformad, vår avföring kan anta alla möjliga färger och former och det är inget vi gärna pratar om. Men faktum är att vårt bajs kan var en bra indikation på hur det står till med vår hälsa. Det behöver inte vara en läskig och obekväm övning att förstå vad din avföring säger om din kropp och du behöver inte dissekera det under ett mikroskop. Det är därför viktigt att ta en titt ned i toaletten för att kolla status på både avföring och urin.   Det man ska vara uppmärksam kring är hur ens avföring brukar se ut och om den ändrar sig i färg, form eller k...

Smaksatt mineralvatten

Grundtanken med mineralvatten är att det ska komma från en källa eller brunn som anses ha en särskilt välgörande och välsmakande mineralsammansättning. Men frågorna som dyker upp i mitt huvud är: 1. Hur mycket av det flaskvatten vi släpar hem är vanligt kranvatten tappat på flaska? 2. Är smaksatt mineralvatten verkligen nyttigt och är det i så fall nyttigare än vanligt kranvatten? Det är inte lätt att vara konsument och försöka få svar på hur mycket socker som finns i mat och dryck. Märkningen är vilseledande, särskilt om innehållet av naturligt socker och sötningsmedel. Producenter av mineralvatten berättar gärna hur deras vatten är välbalanserade och mineralrika. För att ta reda på hur det stämmer kretsade jag ert tag och hittade en undersökning som det franska laboratoriet Eurofins fick 2011 av Testfa...