Fortsätt till huvudinnehåll

Normalkurvan


Alla människor placerar sig någonstans på normalkurvan efter hur aktiva vi är, hur vi kan koncentrera oss, hur sociala vi är och hur mycket vi kommunicerar med omgivningen. Någonstans har vi dragit en gräns för när de här dragen börjar bli problematiska och den linjen kan se väldigt olika ut beroende på vilken miljö vi är i.

Jag menar ungefär så här:
Om du bor på en liten ort där alla har gemensamma intressen så kan du ha ganska svår ADHD utan att det sticker ut. Men om du lever i en miljö där det till exempel krävs att du är aktiv på sociala medier, måste kunna hålla föredrag redan i från andra klass och vara aktiv på fritiden. Det som händer då är kanske att du blir deppig, får ångest, drar dig undan, ser dig som udda, blir aggressiv och så vidare, du känner dig alltid dålig och påhoppad. 

I takt med att fler och fler diagnostiseras är det märkligt att vi inte stannar upp och undrar; är det här verkligen det samhälle vi vill ha?

Både diagnoser som Aspergers syndrom och ADHD handlar även mycket om personens specifika personlighetsdrag och diagnoser är väldigt trubbiga beskrivningar. För ADHD finns till exempel 18 olika diagnoskriterier, vilket säger en del om hur många variationer som ryms i diagnosen. Det innebär att om flera läkare och psykologer undersöker en och samma person kan de komma fram till helt olika diagnoser. Det innebär också att två personer med samma diagnos kan fungera helt olika och ha väldigt skilda hjälpbehov.­ 

Det där enkla man trodde att man skulle uppnå med en diagnos, det uppnår man inte. Det är väldigt individuellt hur till exempel ADHD ter sig för varje enskild person.

Alla har ju rätt till en skolgång och alla som behöver det ska få  det stöd just den behöver. 

Diagnosen i sig har inget värde och det blir problem när diagnosen exempelvis används som mall för pedagogiska insatser i skolan. Det bidrar bara till att skapa en syn p den som har diagnos som är negativ och upprätthåller vad vi ser som "normalitet" och avvikande. 

I stället behöver i ovanstående exempel lärarkåren mer kunskap om hur man kan skapa goda lärandemiljöer för alla. Det går inte att säga att en elev med en viss diagnos lär sig bäst på ett visst givet sätt. Personer med neuropsykiatriska diagnoser är lika olika som alla andra.

Men hur gör man om man inte kan ge stöd inom ramen för det vanliga? 

Då kanske vi måste ha särskilda arrangemang. Men är det  måste vi grundar dessa utifrån medicinska diagnoser? 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smaksatt mineralvatten

Grundtanken med mineralvatten är att det ska komma från en källa eller brunn som anses ha en särskilt välgörande och välsmakande mineralsammansättning. Men frågorna som dyker upp i mitt huvud är: 1. Hur mycket av det flaskvatten vi släpar hem är vanligt kranvatten tappat på flaska? 2. Är smaksatt mineralvatten verkligen nyttigt och är det i så fall nyttigare än vanligt kranvatten? Det är inte lätt att vara konsument och försöka få svar på hur mycket socker som finns i mat och dryck. Märkningen är vilseledande, särskilt om innehållet av naturligt socker och sötningsmedel. Producenter av mineralvatten berättar gärna hur deras vatten är välbalanserade och mineralrika. För att ta reda på hur det stämmer kretsade jag ert tag och hittade en undersökning som det franska laboratoriet Eurofins fick 2011 av Testfakta. Uppdraget vat att jämföra åtta olika fabrikat av mineral- och bordsvatten samt ett prov med vanligt kranvatten. Irene Mattisson, nutritionist på Livsmedelsverket, fick sedan

Semestertider, diet och träning, Går det?

Äntligen på väg. Vi for västerut för en gångs skull, vi brukar ju dra österut, mot Öland. Men vi har alltid haft planen att åka till västkusten och låta barnen fiska krabbor, solen har alltid varit på andra sidan bara. I år är solen överallt, Sverige har blivit rena badparadiset. 25 grader och sol överallt, värsta "mallis". AC,n har beslutat sig fungera idag, det passar oss fint då vi campar i ett gryt och värmen är tuff mot oss. Sommaren är svår för många, det blir avbrott i vardagen och ofat kommer träningen och dieten på skam. Det är viktigt att inte släppa efter, inte helt i allafall. Risken är att det inte går att komma igång igen efter semestern, eller att det blir onödigt jobbigt. Jag förstår att man måste få jordgubbar och en glass ibland, men att släppa helt och rocka loss varje dag gör snart att du är tillbaka på utgångspunkten med lite sämmre självkänsla och stukat självförtroende. Även jag har haft lite träningsuppehåll, två veckor, men idag körde jag igen

Små enkla regler

Sök Prenumerera Mät din runda Träning Löpning Styrka Prylar Kost Vikt Små enkla regler i vardagen. 1. Gör tevesoffan till ett matfritt område.  På så sätt sitter du inte och småäter i tid och otid bara för att du inte använder armarna till mer än att zappa med fjärrkontrollen. 2. Se på din träning som en social aktivitet och bestäm gemensamma träningstider med dina kompisar. 3. Se till att du dricker tillräckligt med vatten.  Om magen börjar kurra vid udda tidpunkter så drick ett glas vatten och se om du egentligen inte bara var törstig. 4. Undvik flytande socker.  Det är den skadligaste typen av socker och den som gör att man går upp mest i vikt. Inom kort kommer du att märka att du inte har något behov av att dricka läskedryck varje dag. 5. Sluta att tvinga dig själv till gymmet om du innerst inne hatar det.  Prova i stället en fysisk aktivitet som du älskar! Kanske passar cykling, löpni