Fortsätt till huvudinnehåll

Tuffa beslut men mål i sikte


Från min start på mäktiga 107 kg 😛 gick det fort att rasa i vikt. Nu när jag börjar närma mig 80 strecket går det långsamt, men det går åt rätt håll fortfarande.

Mitt mål känns inom räckhåll 🤙 och jag ska nå målet inom ca 6 veckor räknat jag med.

Jag har inte gjort något annat än att ändra min diet, det vill säga att jag slutat äta skräp.

Många frågar mig vad man får och inte får äta,  lustigt nog visar det sig nästan alltid att de redan vet vad som är bra och dåligt för kroppen. Utmaningen ligger oftast i att man inte vill veta och att man vill fortsätta äta det som man tycker är så gott.

Utan att ändra något kommer ingen förbättring ske. Jag har helt slutat med till exempel alkohol, det kanske lämna svårt?
Visst är man väl värd ett glas efter en jobbig vecka eller om man firar något och självklart när man går på din fest och så vidare.

Självklart tycker jag du är värd det och mycket mer, men det är ett val som måste göras. Nå målet eller inte, det går inte att få båda.

I mitt fall gjorde läkare det enkelt för mig, de berättade att jag har diabetes. Det var starten för mig, jag har sett vad diabetes gör och jag är fast besluten att kämpa emot, hela vägen.

Mitt råd är vänta inte tills du inte har ett val, börja nu. Det är inte lätt att ändra vanor och livet vi lever gör det inte lätt för oss, tro mej jag vet. Men det går!

Första steget är att bestämma sig. Inte bara i huvudet utan att fysiskt uttala sitt mål, att berätta för någon om sitt mål.

Andra steget är att skaffa sig en plan för hur man ska nå målet. Här finns mycket hjälp att få ta hjälp, men att gå ner i vikt är inte det svåra, det svåra är att stanna nere i vikt. välj en väg som passar dej och som du tror du kan fortsätta leva med.

Om du är osäker på hur du ska göra så är du välkommen att fråga om råd från mig, jag kan inte säga vad som är rätt för dig men kanske kan jag ge dej tips och råd?

Men träning då, är inte det viktigt? Jo det är viktigt och det hjälper dej att gå ner i vikt om det är ditt mål. Men den stora förändringen måste starta i hemmet. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smaksatt mineralvatten

Grundtanken med mineralvatten är att det ska komma från en källa eller brunn som anses ha en särskilt välgörande och välsmakande mineralsammansättning. Men frågorna som dyker upp i mitt huvud är: 1. Hur mycket av det flaskvatten vi släpar hem är vanligt kranvatten tappat på flaska? 2. Är smaksatt mineralvatten verkligen nyttigt och är det i så fall nyttigare än vanligt kranvatten? Det är inte lätt att vara konsument och försöka få svar på hur mycket socker som finns i mat och dryck. Märkningen är vilseledande, särskilt om innehållet av naturligt socker och sötningsmedel. Producenter av mineralvatten berättar gärna hur deras vatten är välbalanserade och mineralrika. För att ta reda på hur det stämmer kretsade jag ert tag och hittade en undersökning som det franska laboratoriet Eurofins fick 2011 av Testfakta. Uppdraget vat att jämföra åtta olika fabrikat av mineral- och bordsvatten samt ett prov med vanligt kranvatten. Irene Mattisson, nutritionist på Livsmedelsverket, fick sedan

Semestertider, diet och träning, Går det?

Äntligen på väg. Vi for västerut för en gångs skull, vi brukar ju dra österut, mot Öland. Men vi har alltid haft planen att åka till västkusten och låta barnen fiska krabbor, solen har alltid varit på andra sidan bara. I år är solen överallt, Sverige har blivit rena badparadiset. 25 grader och sol överallt, värsta "mallis". AC,n har beslutat sig fungera idag, det passar oss fint då vi campar i ett gryt och värmen är tuff mot oss. Sommaren är svår för många, det blir avbrott i vardagen och ofat kommer träningen och dieten på skam. Det är viktigt att inte släppa efter, inte helt i allafall. Risken är att det inte går att komma igång igen efter semestern, eller att det blir onödigt jobbigt. Jag förstår att man måste få jordgubbar och en glass ibland, men att släppa helt och rocka loss varje dag gör snart att du är tillbaka på utgångspunkten med lite sämmre självkänsla och stukat självförtroende. Även jag har haft lite träningsuppehåll, två veckor, men idag körde jag igen

Get your shit together

Att bajsa är något som alla gör, men kanske något som få faktiskt pratar om. Vår avföring kan se ut på lite olika sätt men fortfarande vara normal. Det optimala är om magen sköter sig som en klocka och att man går på toalettenen gång per dag är det optimala (men det kan också vara fullt normalt att till exempel gå på toaletten var tredje dag också, eller flera gånger varje dag).   Svart, gul, grön, ljus, lös, hård och pennformad, vår avföring kan anta alla möjliga färger och former och det är inget vi gärna pratar om. Men faktum är att vårt bajs kan var en bra indikation på hur det står till med vår hälsa. Det behöver inte vara en läskig och obekväm övning att förstå vad din avföring säger om din kropp och du behöver inte dissekera det under ett mikroskop. Det är därför viktigt att ta en titt ned i toaletten för att kolla status på både avföring och urin.   Det man ska vara uppmärksam kring är hur ens avföring brukar se ut och om den ändrar sig i färg, form eller konsistens