Fortsätt till huvudinnehåll

Bakslag


Anemi, magbesvär som kväljningar, förstoppning, buksmärta, gasbildning, illamående, matsmältningsbesvär, diarré och kräkningar, allt från lindrig till uttalad smärta och svaghet i musklerna. 

Nej det är inte mina symptom men väl symptomen på statinerna som min läkare vill att jag ska ta nu.

Mina kolesterol värden ligger högt, 5,6 mot det önskade 2,5. Då även tittat på goda respektive dåliga kolesterolet. 🤕

Jag läser om statiner och diskussionerna går höga om nackdelar kontra fördelar. 

Statiner är främst en förebyggande behandling och man måste behandla länge. Det finns ingen akuteffekt. Läkare hävdar att det är rimligt att medicinera medelålders personer(som jag?) Om de är i riskzonen för hjärtinfarkt på grund av högt kolesterol. 

Är jag i riskzonen 😱?

Tydligen, min läkare anser det antar jag för hon vill att jag börjar med statiner. Mitt humör dyker hårt.

Risken för biverkningar ökar om man kombinerar statiner med andra läkemedel. Det finns många berättelser om patienter som har flera olika läkemedel och som hamnar på akuten för nedsatt allmäntillstånd, trötthet och yrsel.

Läkaren berättar att ofta är biverkningarna av statiner korta och lindriga. De jag beskrev inledningsvis är några av de som rapporteras in:
Jag har ju redan magbesvär som förstoppning, buksmärta, gasbildning,  ska jag nu addera allt från lindrig till uttalad smärta och svaghet i musklerna?


I mer sällsynta fall kan det till och med handlar om en nedbrytning av muskelvävnad vilken i värsta fall kan leda till njursvikt. 😲

Kritiker till statiner menar bland annat att kolesterol spelar en vital roll för hjärnans och nervsystemets funktion och att det låter äventyrligt att blockera hjärncellernas kolesterolproduktion genom statinbehandling, i synnerhet med kännedom om att flera rapporter har visat att ett lågt kolesterol är kopplat till störningar av hjärnans funktion.
Till exempel har man funnit att depression, självmordsförsök, återfall i kokainmissbruk och aggressivt beteende är mera vanligt hos personer med lågt kolesterol än hos andra. Andra forskare har beskrivit en långsam utveckling av minnesförlust och demens.
Förespråkare anser att statinanvändningen bör utvidgas. Det finns till och med forskare som föreslår en statintablett om dagen för att neutralisera riskerna med snabbmat. De menar att snabbmatskedjor ska ha gratis blodfettsänkare på menyn – precis som man får gratis ketchup till hamburgaren. Det meddelade American Journal of Cardiology 

Jag har inte riktigt bestämt mig om medicinen är bättre än sjukdomen. Mitt mål är fortfarande att undvika mediciner så länge jag kan men jag vill i första hand leva och må bra. Mår jag bra om jag tar dessa Medel?

Jag får

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smaksatt mineralvatten

Grundtanken med mineralvatten är att det ska komma från en källa eller brunn som anses ha en särskilt välgörande och välsmakande mineralsammansättning. Men frågorna som dyker upp i mitt huvud är: 1. Hur mycket av det flaskvatten vi släpar hem är vanligt kranvatten tappat på flaska? 2. Är smaksatt mineralvatten verkligen nyttigt och är det i så fall nyttigare än vanligt kranvatten? Det är inte lätt att vara konsument och försöka få svar på hur mycket socker som finns i mat och dryck. Märkningen är vilseledande, särskilt om innehållet av naturligt socker och sötningsmedel. Producenter av mineralvatten berättar gärna hur deras vatten är välbalanserade och mineralrika. För att ta reda på hur det stämmer kretsade jag ert tag och hittade en undersökning som det franska laboratoriet Eurofins fick 2011 av Testfakta. Uppdraget vat att jämföra åtta olika fabrikat av mineral- och bordsvatten samt ett prov med vanligt kranvatten. Irene Mattisson, nutritionist på Livsmedelsverket, fick sedan

Semestertider, diet och träning, Går det?

Äntligen på väg. Vi for västerut för en gångs skull, vi brukar ju dra österut, mot Öland. Men vi har alltid haft planen att åka till västkusten och låta barnen fiska krabbor, solen har alltid varit på andra sidan bara. I år är solen överallt, Sverige har blivit rena badparadiset. 25 grader och sol överallt, värsta "mallis". AC,n har beslutat sig fungera idag, det passar oss fint då vi campar i ett gryt och värmen är tuff mot oss. Sommaren är svår för många, det blir avbrott i vardagen och ofat kommer träningen och dieten på skam. Det är viktigt att inte släppa efter, inte helt i allafall. Risken är att det inte går att komma igång igen efter semestern, eller att det blir onödigt jobbigt. Jag förstår att man måste få jordgubbar och en glass ibland, men att släppa helt och rocka loss varje dag gör snart att du är tillbaka på utgångspunkten med lite sämmre självkänsla och stukat självförtroende. Även jag har haft lite träningsuppehåll, två veckor, men idag körde jag igen

Små enkla regler

Sök Prenumerera Mät din runda Träning Löpning Styrka Prylar Kost Vikt Små enkla regler i vardagen. 1. Gör tevesoffan till ett matfritt område.  På så sätt sitter du inte och småäter i tid och otid bara för att du inte använder armarna till mer än att zappa med fjärrkontrollen. 2. Se på din träning som en social aktivitet och bestäm gemensamma träningstider med dina kompisar. 3. Se till att du dricker tillräckligt med vatten.  Om magen börjar kurra vid udda tidpunkter så drick ett glas vatten och se om du egentligen inte bara var törstig. 4. Undvik flytande socker.  Det är den skadligaste typen av socker och den som gör att man går upp mest i vikt. Inom kort kommer du att märka att du inte har något behov av att dricka läskedryck varje dag. 5. Sluta att tvinga dig själv till gymmet om du innerst inne hatar det.  Prova i stället en fysisk aktivitet som du älskar! Kanske passar cykling, löpni